Problem zaniżania odszkodowań przez ubezpieczycieli dotyka coraz więcej osób, dlatego warto wiedzieć jakie kroki podjąć w celu uzyskania pełnego roszczenia.
1. Niezbędne dokumenty i czynności
Gdy dojdzie do wypadku drogowego należy przede wszystkim przedsięwziąć wszystkie środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu zdarzenia oraz zapewnić pomoc lekarską poszkodowanym, jak również zabezpieczyć w miarę możliwości mienię osób poszkodowanych. Policję o zdarzeniu należy niezwłocznie zawiadomić jedynie w razie wypadku, w którym byli ranni lub ofiary w ludziach albo gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa. Dla poszkodowanego podstawową kwestią będzie ustalenie, czy sprawca posiada ubezpieczenie i w jakim zakładzie zostało ono zawarte. Powinien on spisać numer polisy, numer rejestracyjny pojazdu i dane kierującego, a sprawca ma obowiązek te dane udostępnić. Jeżeli istnieje taka możliwość, warto również zrobić zdjęcia uszkodzonych pojazdów zaraz po wypadku. Zdjęcia staną się bardzo pomocne podczas analizowania sprawy przez zakład ubezpieczeń. Będzie to także dodatkowym dowodem zarówno na okoliczności wypadku, jak i zakresu uszkodzeń, które powstały w jego wyniku. Sprawca wypadku powinien nadto napisać oświadczenie, w którym przyznaje się do spowodowania wypadku. Praktyka jednak wskazuje, że warto wezwać policję do wypadku, lub przynajmniej spisać dane świadków, których w razie potrzeby będzie można wezwać dla potwierdzenia okoliczności zdarzenia.
Osoba, której odpowiedzialność objęta jest ubezpieczeniem obowiązkowym, a także poszkodowany, powinna przygotować wymagane dokumenty, na których podstawie będzie można ubiegać się o odszkodowanie i które należy przedstawić zakładowi ubezpieczeń, udzielając mu niezbędnych wyjaśnień i przekazując posiadane informacje. Jeżeli osoby te, z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa, nie dopełniły powyższych obowiązków, a miało to wpływ na ustalenie istnienia lub zakresu ich odpowiedzialności cywilnej bądź też na zwiększenie rozmiarów szkody, zakład ubezpieczeń może dochodzić od tych osób zwrotu części wypłaconego uprawnionemu odszkodowania lub ograniczyć wypłacane tym osobom odszkodowanie.
2. Prawo do odszkodowania
Poszkodowany może dochodzić odszkodowania bezpośrednio od zakładu ubezpieczeń, którego majątek z założenia jest większy od majątku sprawcy szkód, albo od sprawcy, a nawet od obu jednocześnie. Swym zakresem obejmuje on zarówno zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę, które jest świadczeniem jednorazowym, pieniężnym, jak również zwrot wszelkich kosztów związanych z wypadkiem tj. kosztów związanych z leczeniem i rehabilitacją , opieką nad poszkodowanym, transportem poszkodowanego i jego bliskich, adaptacją mieszkania stosownie do potrzeb poszkodowanego, a także koszty przygotowania go do wykonywania nowego zawodu. Ponadto poszkodowany może żądać od zobowiązanego do naprawienia szkody renty uzupełniającej, która ma stanowić wyrównanie różnicy w dochodach osiąganych przez poszkodowanego przed wypadkiem, w stosunku do dochodów uzyskiwanych przez niego po wypadku. W razie, gdy poszkodowany stał się inwalidą, sąd może przyznać mu zamiast renty lub jej części świadczenie jednorazowe, które umożliwi mu wykonywanie nowego zawodu lub rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadkach krótszych okresów niesprawności po wypadku, skutkujących niemożnością wykonywania pracy, przysługiwać może również zwrot utraconych zarobków oraz korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.
3. Przedawnienie
W przypadku dochodzenia roszczeń wynikających z umowy ubezpieczenia należy pamiętać, że są one roszczeniami majątkowymi, więc ulegają przedawnieniu. Termin przedawnienia roszczenia majątkowego liczy trzy lata i rozpoczyna się od dnia, kiedy roszczenie stało się wymagalne. Biorąc pod uwagę skomplikowany charakter zagadnienia przedawnienia roszczeń, zalecane jest, aby w każdej indywidualnej sprawie zasięgnąć porady prawnika, gdyż szczególne przepisy mogą określać inne terminy przedawnienia roszczeń, niekiedy krótsze.
KAROLINA JACKOWIAK